اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کلاس‌های آموزش خانواده ظرفیتی بزرگ برای ترویج امر به معروف و نهی از منکر

خانواده نهاد اجتماعی کوچکی است که نخستین شیوه‌های تربیتی و آموزشی در این نهاد شکل می‌گیرد و با توجه به برگزاری کلاس‌های آموزش خانواده توسط آموزش و پرورش می‌توان از این ظرفیت در راستای ترویج معروفات بهره برد.

کلاس‌های آموزش خانواده ظرفیتی بزرگ برای ترویج امر به معروف و نهی از منکر

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ترویج معروفات در جامعه یکی از مواردی است که ادارات استان کردستان به ویژه دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی در راستای ترویج آن در تلاش هستند، قرآن کریم نیز در سوره و آیات متعدد به این موضوع مهم پرداخته و مسلمانان را به رعایت از این فریضه الهی دعوت کرده است.

آموزش و پرورش استان کردستان به عنوان یکی از دستگاه‌های تربیتی و آموزشی در طول سال تحصیلی برای ترویج امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تلاش می‌کند و برنامه‌ها و طرح‌های گسترده‌ای را اجرا می‌کند.

کارشناسان این نظام آموزشی و پرورشی در استان کردستان معتقدند اجرایی کردن برنامه‌های امر به معروف و نهی از منکر به ویژه موضوعی مانند حجاب و عفاف در درجه اول یک تکلیف شرعی و وظیفه دینی و در درجه دوم یکی از ضوابط  و مقررات حاکم بر نظام آموزشی است که در فصل پنجم آیین نامه اجرایی مدارس و مواد 65 ، 66 و 67 به صراحت بر موضوع پوشش و رعایت شئونات اسلامی تأکید شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس  با اشاره به اهمیت مقوله امر به معروف و نهی از منکر گفت: کلاس‌های آموزش خانواده ظرفیتی برای ترویج امر به معروف و نهی از منکر است.

رشید قربانی اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر از تأکیدات قرآنی و آموزه‌های دینی است و باید به این مهم توجه شود.

وی، آموزش و پرورش به ویژه معلمان را الگو و سرآمد دانش‌آموزان در ترویج معروفات دانست و افزود: باید تدابیر لازم برای اجرایی شدن مفاد شیوه‌نامه امر به معروف با بهره‌گیری از مولفه‌های تشویقی و توصیه‌ای انجام گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان همچنین به اهمیت رعایت حجاب و عفاف در جامعه پرداخت و یادآور شد: این موضوع یک موضوع اعتقادی است و باید براساس ضوابط ابلاغی در واحدهای اداری و آموزشی رعایت شود.

قربانی، همراهی و همکاری خانواده‌ها در امور آموزشی و پرورشی به ویژه در حوزه ترویج فریضه امر به معروف و نهی از منکر را امری مهم خواند و عنوان کرد: در کلاس‌های آموزش خانواده می‌توان یکی از موضوعات آموزشی را به حجاب و عفاف اختصاص داد و از این کلاس‌های آموزشی نیز در مسیر ترویج معروفات استفاده کرد.

وی اعلام کرد: آموزش و پرورش کردستان در راستای تقویت برنامه‌های حوزه امر به معروف طرحی را با عنوان طرح یادآوران اجرا کرد که در راستای اجرای این کار از دانش‌آموزان سرآمد و الگو در مدارس برای ترویج معروفات استفاده می‌شود و برهمین اساس یک‌هزار و 400 گروه یادآوران در زمینه امر به معروف و نهی از منکر در مدارس فعالیت می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش همواره در راستای اجرای معروفات تلاش ارزنده‌ای داشته و حائز رتبه‌های برتر استانی در این زمینه شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان کردستان نیز در این باره در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس می‌گوید: یکی از اولویت‌های آموزش و پرورش، برنامه‌های تحولی و فرهنگ‌سازی در راستای احیای امر به معروف و نهی از منکر و توسعه و تعمیق حجاب و عفاف است.

حجت‌الله نریمانی با بیان اینکه همه ساله در آستانه سال تحصیلی جدید بخشی از فعالیت‌های شورای حجاب و عفاف با ایام ثبت نام دانش‌آموزان همراه است، اضافه کرد: یکی از برنامه‌های قابل پیگیری در ایام تابستان، فعالیت‌های شورای حجاب و عفاف و توجیه والدین در هنگام ثبت نام است.

وی به فعالیت‌های ماه مبارک رمضان و ارسال دستورالعمل و حدود انتظارات به واحدهای اداری و آموزشی استان اشاره کرد و فعال کردن شوراهای امر به معروف و نهی از منکر، فضاسازی و تبلیغات محیطی، غبارروبی نمازخانه‌های ادارات و مدارس، تشکیل محافل انس با قرآن و کلاس‌های تفسیر را از جمله اقدامات در حال انجام عنوان کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان کردستان در بخش دیگری از سخنان خود هدف از برگزاری این نشست مشترک را تشریح شیوه نامه توسعه و تحکیم حجاب و عفاف و ابلاغ آن به ادارات آموزش و پرورش و مدارس قبل از آغاز ثبت‌نام دانش‌آموزان عنوان کرد و خواستار توجه مدیران مدارس به شیوه‌نامه ابلاغی و توجیه اولیا در هنگام ثبت نام شد.

نریمانی همچنین با تبیین مراحل، اهداف و برنامه‌های پیش‌بینی شده در این شیوه نامه، به برنامه‌های دشمنان علیه جوانان به منظور دور کردن نسل جوان از ارزش‌های اسلامی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از برنامه‌های آموزش و پرورش به عنوان دستگاه فرهنگی، برنامه‌های تحولی و فرهنگ‌سازی احیای فریضتین امر به معروف و نهی از منکر و توسعه و تعمیق فرهنگ حجاب و عفاف است که این برنامه براساس آموزه‌های دینی و ضوابط و مقررات حاکم بر نظام آموزشی کشور در سطح مدارس پیگیری می‌شود.

وی، مرحله دوم اجرای برنامه‌های حجاب و عفاف را در طول سال تحصیلی عنوان کرد و گفت: در سال تحصیلی و ایام فعالیت مدارس شوراهای حجاب و عفاف و طرح یادآوران در مدارس فعال است و این برنامه‌ها با مشارکت خود دانش‌آموزان و فرهنگیان پیگیری می‌شود.

گرچه ترویج معروفات و نهی از منکرات در مدارس می‌تواند زمینه تربیت نسلی آینده‌ساز و پویا را فراهم کند، اما نیاز است همه دستگاه‌های اجرایی و مردم نیز در راستای تحقق این فریضه الهی کوشا باشند و برای ترویج آن در جامعه بکوشند.

انتهای پیام/ذ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول